Slovenské firmy čelí novej daňovej realite, ktorá zásadne ovplyvní ich investície do firemných vozidiel. Európska komisia schválila dočasné obmedzenie odpočtu DPH pri kúpe áut, čo ministerstvo financií očakáva, že štátu prinesie desiatky miliónov eur, no zároveň zvýši náklady pre podnikateľov.
Obmedzenie DPH pri vozidlách zasiahne firmy
Podľa nového opatrenia si slovenské firmy budú môcť z odpočtu DPH uplatniť iba polovicu pri kúpe osobných automobilov, motoriek či výkonnejších dvojkolesových vozidiel. Výnimka platí iba pre podniky, ktoré dokážu jednoznačne preukázať, že vozidlá využívajú výhradne na podnikanie, ako napríklad autopožičovne alebo autoškoly. Takýto prístup významne ovplyvní každú spoločnosť, ktorá plánuje obnoviť svoj vozový park.
Podniky, ktoré po novom kúpia auto za 50-tisíc eur s DPH, budú musieť na dani zaplatiť približne 10-tisíc eur, no z tejto sumy si budú môcť odpočítať len polovicu. Pre firmy, najmä menšie a stredné podniky s obmedzeným cash flow, teda prichádza k výraznému zvýšeniu počiatočných investícií. Navyše, sprísnené pravidlá sa zhodujú so zmenou pri lízingových zmluvách, kde bude potrebné zaplatiť celú DPH už pri podpise, namiesto postupných splátok.

Dôsledky pre lízingové firmy a podnikateľov
Kombinácia vyššie spomenutých opatrení prináša dvojnásobnú záťaž pre lízingové spoločnosti aj ich klientov. Ekonomickí analytici očakávajú, že zmeny zasiahnu asi desatinu podnikateľských subjektov v krajine, pričom najväčší dopad pocítia stredne veľké firmy. Tieto podniky v posledných rokoch vo veľkej miere využívali lízing ako nástroj efektívneho spravovania vozidiel.
Pre mnohé spoločnosti bude nové daňové zaťaženie znamenať odloženie investícií do obnovenia vozového parku, prípadne úpravu iných výdavkov. Niektoré firmy môžu dokonca zmeniť politiku odmeňovania zamestnancov, kde firemné autá nahradia inými nefinančnými benefitmi. Predpokladá sa tiež, že vyššie náklady sa premietnu do cien tovarov a služieb, čo môže znížiť konkurencieschopnosť malých a stredných podnikov.
Šanca na nové trendy v mobilite
Vo svetle týchto zmien stúpa záujem o alternatívne formy mobility, ako sú operatívny lízing či zdieľané vozidlá. Tieto riešenia poskytujú firmám flexibilitu pri prispôsobovaní vozového parku aktuálnym potrebám a minimalizujú dlhodobé finančné záväzky. Hoci sú momentálne rozšírené najmä vo veľkých mestách, odborníci očakávajú ich rozšírenie aj do menších regiónov.
Zmena prináša štátu príjmy i otázniky
Ministerstvo financií obhajuje nové opatrenia ako spravodlivejšie zdanenie firemných áut, ktoré sú často využívané aj na súkromné účely, čo je ťažké presne stanoviť. Tento režim by podľa vlády mal prispieť k zvýšeniu transparentnosti a zreálneniu výdavkov na firemné vozidlá. Plánované opatrenie bude platiť do júna 2028 s možnosťou predĺženia, ak sa jeho prínos pre štátny rozpočet preukáže ako dostatočný.
Podnikateľská sféra medzitým vyjadruje obavy z dopadov na trh. Zvýšené náklady, s ktorými firmy teraz musia počítať, zamiešajú ich rozpočtami. Ako sa trh so zvýšeným daňovým zaťažením vyrovná, ukáže až prax v najbližších mesiacoch. Štát však očakáva, že pozitívne finančné výsledky vykompenzujú prípadné krátkodobé nepríjemnosti pre dotknuté sektory.