Pred začiatkom jesennej politickej sezóny sa na európskej scéne opäť otvára diskusia o zákaze predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Európska ľudová strana (EPP) vedená Manfredom Weberom vyjadrila zámer upraviť túto legislatívu. Navrhuje prehodnotenie prístupu k klimatickej neutralite s dôrazom na technologickú otvorenosť a udržateľnejšie tempo transformácie.
Dopady na priemysel a investície
Aktuálne platná legislatíva, ktorá zakazuje predaj nových vozidiel na benzín a naftu od roku 2035, núti automobilky zásadne reorganizovať výrobu. Tlak na investície do elektrifikácie sa počíta v miliardách eur, pričom kapacity fabrík, dodávateľské reťazce a pracovné miesta v sektore sú intenzívne zasiahnuté. Očakáva sa, že výrobcovia vozidiel budú musieť zmeniť nielen produktové portfólio, ale aj alokáciu zdrojov na technologické inovácie.
Napriek tomu niektoré štáty a priemyselní aktéri presadzujú alternatívy, ktoré by umožnili zachovanie technológií s nízkymi emisiami. Tieto možnosti zahŕňajú syntetické palivá, pokročilé biopalivá a hybridné technológie pre špecifické segmenty, kde úplná elektrifikácia nie je zatiaľ realizovateľná. Diskutuje sa aj o nastavení realistickejšieho prechodného obdobia na zmiernenie ekonomického tlaku.

Cesta k rokovaniam
Podľa súčasnej politickej situácie sa v Európskom parlamente posilnila skupina zástancov revízie tejto normy. Táto skupina navrhuje kontrolovať dopady regulácie skôr, než dôjde k definitívnemu rozhodnutiu, čím chce zmierniť súčasný tlak na priemysel – najmä na dodávateľov z úrovní Tier-2 a Tier-3, pre ktorých je legislatíva obzvlášť náročná.
Revízia pravidiel by mohla zahŕňať viac možností, čo by poskytlo výrobcom väčšiu flexibilitu pri plánovaní ďalšieho vývoja. Na druhej strane je otázne, či verejné financie vydržia ďalší nápor daňových dotácií a investičných stimulov potrebných na podporu udržateľných technológií.
Nedoriešené otázky
Hoci niektoré fabriky v Európe, najmä v strednej a východnej časti, zintenzívnili prípravy na prechod k elektrifikácii, zároveň čelia neistote ohľadom budúcnosti dvojkoľajných stratégií. Tieto závody sa nachádzajú v srdci exportnej ekonomiky regiónu a zohľadnenie ich špecifických potrieb bude pravdepodobne kľúčové pri vyjednávaniach.
Kým oficiálne platí termín 2035 ako cieľ definitívneho zákazu predaja áut so spaľovacím motorom, jesenné rokovania môžu priniesť zmeny v tempe a architektúre tejto politiky. Prípadná úprava by umožnila flexibilnejší prístup, čím by bol prechod na klimaticky neutrálnu mobilitu menej zaťažujúci a realistickejší. Diskusie ukážu, či dôjde k posunu od zákazu k riešeniam, ktoré viac reflektujú rozmanité technologické a ekonomické potreby európskeho hospodárstva.