Plánované rozhodnutie Spojených štátov zdvojnásobiť dovozné clá na oceľ z Európy vyvoláva pre európsky priemysel vážne obavy. Experti varujú, že takéto kroky by mohli mať ďalekosiahle následky, ohrozujúce nielen konkrétne oceliarske spoločnosti, ale prakticky celý európsky výrobný reťazec vrátane strategických odvetví, akými sú automobilový priemysel a stavebníctvo.
Katastrofálne dôsledky pre európsku výrobu ocele
Zvýšenie amerických ciel by znamenalo drastické obmedzenie prístupu európskych výrobcov ocele k jednému z najdôležitejších trhov. Podľa analýz britského denníka The Guardian by takýto krok ešte viac prehĺbil súčasné problémy výrobcov, ktorí už teraz zápasia s rastúcimi výrobnými nákladmi a agresívnou konkurenciou z iných krajín, najmä z Ázie. Strata lukratívneho amerického trhu by preto znamenala hroziaci kolaps produkcie, straty pracovných miest a dlhodobý dopad na hospodársky rast v celej Európe.
Zásadným problémom by sa mohlo stať následné obmedzenie dostupnosti ocele v strategických oblastiach výroby. Automobilový priemysel je pritom jednou z rozhodujúcich súčastí európskeho hospodárstva, predovšetkým v krajinách ako Slovensko, ktoré patria medzi najväčších výrobcov automobilov v prepočte na obyvateľa. Výroba áut si vyžaduje vysoký objem kvalitnej ocele, a preto by jej prípadná cenová nestabilita mohla mať zásadný vplyv na automobilky aj u nás.

Nevyhnutná je rýchla akcia Európskej únie
Analytici pritom upozorňujú, že európske inštitúcie ešte majú čas reagovať, aby zabránili najhorším dôsledkom. Ako najdôležitejšie riešenie sa javí celkové zvýšenie konkurencieschopnosti európskeho oceliarskeho sektora, najmä podporou ekologickejších výrobných technológií. V tejto súvislosti sa veľa pozornosti upiera na zelený vodík ako alternatívu k súčasným procesom, využívajúcim fosílne palivá. Európska komisia má možnosť iniciovať a finančne podporiť výskum výrobných technológií, ktoré by znížili produkčné náklady a umožnili lepšiu cenovú konkurencieschopnosť európskej ocele.
Okrem toho môžu byť kľúčovým riešením aj vhodne nastavené obchodné opatrenia zo strany Európskej únie. Tá môže pristúpiť k rokovaniam s USA o výnimkách, ale aj k ochranným opatreniam pre vlastných výrobcov. Zároveň je nevyhnutné diverzifikovať odbytové trhy tak, aby európske firmy nezáviseli výlučne na vývoze cez Atlantik.
Dopady na slovenský automobilový priemysel
Pre Slovensko sú avizované clá mimoriadne problematické z dôvodu silne rozvinutého automobilového priemyslu. Firmy ako Volkswagen Slovakia, Stellantis, Kia či Jaguar Land Rover sú výrazne naviazané na spoľahlivý prísun kvalitnej ocele a zapojené do globálnych dodávateľských reťazcov. Zvýšenie cien ocele, spôsobené rastom amerických ciel, by znamenalo výraznú neistotu v plánovaní nákladov a následne zvýšené koncové ceny produktov.
Pokles dostupnosti ocele v Európe, alebo naopak extrémne výkyvy jej cien po strate amerického odbytového trhu, by mohli výrazne zvýšiť tlaky na slovenských výrobcov áut. Cena automobilov by vzrástla nielen v Európe, ale aj na globálnych trhoch, čo by mohlo výrazne ohroziť konkurencieschopnosť slovenských závodov v rámci ich medzinárodných automobilových koncernov a celosvetového dopytu. V konečnom dôsledku je teda ohrozená aj zamestnanosť, keďže automobilový sektor zabezpečuje stabilitu pracovného trhu v celých regiónoch Slovenska.
Situácia je teda veľmi vážna a naliehavosť reakcie Európskej únie rastie každým dňom, počas ktorého nenastane žiadna korektívna aktivita. Iba dôslednou prípravou zo strany európskych inštitúcií, investíciami do technologických inovácií a diverzifikácie trhov je možné vyhnúť sa scenáru hospodárskej krízy v Európe a predovšetkým na Slovensku, kde výroba automobilov tvorí chrbticu hospodárstva.