Staršie automobily aj moderné elektromobily čakajú častejšie technické kontroly. Európska komisia predstavila návrh, podľa ktorého vozidlá staršie ako desať rokov budú musieť navštevovať stanicu technickej kontroly (STK) každoročne. Nové opatrenie má zlepšiť bezpečnosť na cestách, znížiť emisie a prispôsobiť pravidlá technologickým inováciám v doprave.
Rigoróznejší režim pre staršie autá
Doteraz platilo, že majitelia starších osobných áut a dodávok museli absolvovať technické kontroly každé dva roky. Tento interval však pre vozidlá staršie ako desať rokov skončí. Nový režim, ktorý sa očakáva od roku 2026, zavádza povinné ročné návštevy STK. Návrh zasiahne tisíce vozidiel na Slovensku, vrátane často používaných modelov ako Škoda Octavia či Škoda Fabia, ktoré sú v mnohých prípadoch tiež viac ako desaťročné.
Brusel argumentuje, že staršie dopravné prostriedky ohrozujú bezpečnosť na cestách a spôsobujú vyššie znečistenie ovzdušia. Odhaduje sa, že prísnejšie pravidlá môžu do roku 2050 zredukovať počet vážnych zranení na cestách o viac ako 60-tisíc a zabrániť zhruba 7-tisíc úmrtiam. Podľa Európskej komisie by opatrenie malo tiež motivovať majiteľov vozidiel investovať do modernejšej a ekologickejšej dopravy.

Nové pravidlá aj pre elektromobily
Významné sprísnenie čaká aj elektromobily, ktoré doteraz podliehali miernejším technickým kontrolám. Po novom sa budú zameriavať na stavy batérií, elektrických systémov či bezpečnostných senzorov. Európska komisia zdôrazňuje, že technologická náročnosť týchto komponentov robí ich pravidelné preverovanie kľúčovým pre zabezpečenie spoľahlivosti a bezpečnosti. Zároveň to má pomôcť predchádzať poruchám a rizikám, akými sú napríklad samovznietenie batérií.
S rastúcou digitalizáciou automobilového priemyslu pribudnú aj kontroly asistenčných systémov, ako sú automatické brzdenie či riadenie v jazdných pruhoch. Jednotná metodika testovania týchto systémov má zabezpečiť efektívnu implementáciu nových pravidiel vo všetkých členských štátoch EÚ. Moderná technológia vyžaduje moderné opatrenia, ktoré reflektujú jej komplexnosť a nezastupiteľnú úlohu v oblasti bezpečnosti dopravy.
Digitalizácia dokumentov a zdieľanie údajov
Súčasťou plánovaných zmien je digitalizácia evidencie vozidiel. Tradičné papierové doklady zaniknú a nahradia ich elektronické osvedčenia, ktoré budú plne integrované do spoločnej európskej databázy. Tento systém má urýchliť cezhraničný predaj vozidiel, proces registrácie a dostupnosť technických údajov, čo by mohlo významne zjednodušiť administratívu vodičom aj úradom.
Návrhy Európskej komisie ešte čakajú na schválenie Európskym parlamentom a Radou EÚ. Ak sa stanú realitou, očakáva sa, že nové opatrenia prinesú viac administratívnych povinností a vyššie náklady pre vodičov. Na druhej strane by však mali zabezpečiť čistejší vzduch, bezpečnejšie cesty a lepšiu pripravenosť na technologické zmeny v oblasti dopravy. Kľúčovou výzvou zostáva, ako efektívne a rýchlo jednotlivé krajiny pripravia infraštruktúru na implementáciu týchto reforiem.