Americká spoločnosť Waymo, patriaca pod Alphabet (Google), oficiálne oznámila, že budúci rok spustí svoje autonómne taxíky v Európe. Ako prvé mesto bola vybraná britská metropola Londýn, ktorá sa tak stane dejiskom historického momentu v oblasti mestskej mobility. Waymo sa pripojí k ďalším hráčom na trhu, pričom Čína, v zastúpení spoločností ako Baidu, už taktiež potvrdila svoje plány na uvedenie podobnej služby na európsky trh.
Expanzia na európsky trh
Waymo, ktoré už úspešne prevádzkuje autonómne taxíky v amerických mestách Phoenix, San Francisco a Los Angeles, sa týmto krokom prvýkrát vydáva mimo americký kontinent. Firma má vo Veľkej Británii dlhodobú prítomnosť, a to vďaka svojim vývojovým centrám v Londýne a Oxforde. Tieto centrá hrajú kľúčovú úlohu pri vývoji pokročilých simulačných systémov a technológií pre autonómne riadenie. Strategická poloha týchto centier umožňuje prispôsobiť systémy európskej dopravnej infraštruktúre a špecifickým výzvam, ktoré Londýn ponúka.
V Londýne sa do prevádzky dostanú najmä elektrické vozidlá Jaguar I-Pace, ktoré Waymo momentálne používa vo svojej americkej flotile, pozostávajúcej z približne 1500 kusov. Táto flotila sa neustále rozširuje a Waymo si už objednalo ďalšie dve tisícky vozidiel pred ukončením výroby tohto modelu. Pre európsky trh sa však očakáva aj nasadenie novej generácie robotaxíkov vyvinutej v spolupráci s čínskou značkou Zeekr, ktorej vozidlá by mohli byť vhodnejšie na potreby taxi služieb v hustých mestských oblastiach.

Technológie a legislatíva: Výzvy a príležitosti
Pred oficiálnym spustením služby kladie Waymo dôraz na detailné mapovanie ulíc a dôkladné testovanie vozidiel s bezpečnostnými vodičmi. Pri nasadzovaní autonómnych vozidiel je nevyhnutné zapracovať špecifiká mestskej infraštruktúry, ako sú komplikované križovatky, intenzívna premávka alebo prudké stúpania. Táto príprava môže výrazne zlepšiť presnosť a efektivitu systémov autonómneho riadenia.
Služba funguje prostredníctvom mobilnej aplikácie, ktorá je podobná aplikáciám tradičných taxislužieb. V plnej prevádzke však jazdia vozidlá Waymo už bez ľudského vodiča, čo je jeden z najväčších technologických posunov súčasnej doby. Hoci sa autonómne vozidlá spájajú s veľkým potenciálom zvýšiť bezpečnosť na cestách a znížiť počet nehôd spôsobených ľudskými chybami, zostáva otázka spoločenskej akceptácie takýchto technológií.
Konkurencia a budúcnosť autonómnych taxíkov
Na európsky trh autonómnych taxíkov plánujú vstúpiť aj ďalšie významné spoločnosti. Lyft a Baidu, ktoré už oznámili spustenie svojich služieb v Nemecku a Veľkej Británii, pripravujú nasadenie tisícok vozidiel v priebehu najbližších rokov. Konkurencia medzi technologickými gigantmi by mohla urýchliť vývoj a adaptáciu autonómnych technológií na svetových trhoch, no takisto vyvoláva otázky týkajúce sa regulácie a nastavovania jednotných bezpečnostných štandardov.
Robotaxíky ponúkajú sľubné benefity, ako je zvýšenie dostupnosti dopravy pre ľudí so zdravotným postihnutím či znižovanie dopravných zápch vďaka optimalizovaným jazdným trasám. Na druhej strane však vyvolávajú obavy z masívnej straty pracovných miest, kybernetickej bezpečnosti a ochrany súkromia. Navyše, vysoké nároky na mestskú infraštruktúru môžu obmedziť ich nasadenie na vybrané oblasti.
Zatiaľ čo Waymo a jeho konkurencia čelia mnohým technologickým, legislatívnym a sociálnym výzvam, ich vstup na európsky trh sa stáva symbolom prechodu do novej éry mobility. Londýn tak bude miestom, kde súkromné i verejné sektory môžu sledovať, ako sa technologické inovácie menia na praktické riešenia pre mestský život. Ak sa autonómna doprava osvedčí, môže ísť o začiatok významnej transformácie moderných miest po celom svete.