Čínska automobilka BYD, známa svojimi úspechmi na domácom trhu, plánovala významnú investíciu v Maďarsku, konkrétne v meste Segedín. Tento krok mal byť súčasťou širšej stratégie rozširovania výrobnej siete na európskom trhu. Najnovšie udalosti však priniesli zmenu plánov, ktorá prekvapila nielen miestnu vládu, ale aj širšiu verejnosť.
Výroba v Segedíne v obmedzenom režime
BYD pôvodne plánoval investíciu vo výške 4 miliardy eur na výstavbu výrobného závodu v maďarskom Segedíne. Táto výrobná prevádzka mala začať plnohodnotnú produkciu v roku 2026 a jej kapacita mala činiť až 150-tisíc vozidiel ročne, s cieľom rozšíriť ju neskôr na 300-tisíc vozidiel. V dôsledku určitých komplikácií však automobilka oznámila, že spustenie plnohodnotnej výroby sa odkladá na rok 2028.
Závod však nebude úplne neaktívny. Výroba sa v segedínskom závode začne už tento rok, avšak pôjde iba o testovací režim s obmedzenou ročnou produkciou niekoľkých desiatok tisíc automobilov. Tento krok je veľkým odstupom od pôvodných plánov, ktoré predpokladali okamžite vyšší výkon.

Turecko ako atraktívnejšia alternatíva
Automobilka sa rozhodla presunúť svoju pozornosť do Turecka, konkrétne do mesta Manisa, ktoré ponúka výhodné podmienky pre výrobu. Investícia do nového závodu dosiahla hodnotu jednej miliardy amerických dolárov. Pôvodný plán počítal so spustením výroby koncom roka 2026, avšak v novej verzii harmonogramu sa predpokladá rapídne prekročenie plánovaných výrobných kapacít už v roku 2027. Očakáva sa, že do roku 2028 produkcia v Turecku ešte výraznejšie narastie.
Hlavnými dôvodmi tohto presunu sú nižšie náklady na pracovnú silu, energie a logistiku. Významným faktorom je tiež výhodná pozícia Turecka v rámci colnej únie s Európskou úniou, čo umožňuje automobilke exportovať vozidlá na európsky trh bez aplikácie dovozných ciel.
Vplyv Európskej únie na rozhodnutie
Jedným z možných dôvodov zmien v plánovaní investícií BYD v Maďarsku je vyšetrovanie spustené Európskou úniou. Predbežné šetrenie naznačuje podozrenie, že čínska automobilka mohla čerpať neprimeranú štátnu podporu počas výstavby segedínskeho závodu. Pokiaľ sa tieto podozrenia potvrdia, BYD by čelil viacerým sankciám vrátane pokút, vrátenia dotácií a potenciálneho obmedzenia výroby.
Tento vývoj ukazuje, že automobilka BYD neváha prispôsobiť svoje stratégie externým podmienkam. Rozhodnutie uprednostniť Turecko bolo racionálnym krokom s ohľadom na ekonomické a geografické výhody, no zároveň predstavuje nemalú stratu pre Maďarsko, ktoré vnímalo túto investíciu ako dôležitý symbol svojho hospodárskeho rastu a atraktivity pre ázijských investorov.