Európska komisia ohlásila veľkú revíziu pravidiel týkajúcich sa pravidelných technických kontrol automobilov v celej Európskej únii. Nové opatrenia, ktoré ešte čaká schvaľovanie Európskym parlamentom a Radou EÚ, predpokladajú častejšie kontroly starších vozidiel a ukončenie výnimiek pre elektromobily. Cieľom je predchádzať nehodám spôsobeným technickými poruchami a prispieť k lepšej ochrane životného prostredia prostredníctvom znižovania emisií.
Staršie autá pôjdu na kontrolu každý rok
Hlavným bodom predkladaných opatrení je skrátenie povinných intervalov technických prehliadok pre autá staršie ako desať rokov. Súčasný dvojročný cyklus technickej kontroly má byť nahradený ročným intervalom, čo môže výrazne ovplyvniť slovenských vodičov. Na Slovensku totiž veľká časť vozového parku presahuje túto vekovú hranicu. Napríklad modely ako Škoda Octavia III, Fabia III, Rapid a Superb III, ktoré sú medzi motoristami veľmi obľúbené, už teraz často presahujú desaťročnú hranicu.
Európska komisia od uvedenej reformy očakáva zásadnú redukciu počtu dopravných nehôd spôsobených technickými závadami, ktoré sú najčastejšie pripisované práve starším vozidlám. Súčasné štatistiky podľa Komisie jasne ukazujú, že technicky nevyhovujúce autá spôsobujú množstvo nehôd s vážnymi dôsledkami. Nové opatrenia by do roku 2050 mohli zachrániť až 7 000 životov a predísť približne 65-tisícom vážnych zranení v celej EÚ.

Na druhej strane, pravidelné každoročné kontroly znamenajú nárast nákladov a časovej záťaže pre majiteľov starších vozidiel. Odborníci upozorňujú, že motoristi budú musieť absolvovať administratívne formality na staniciach technickej kontroly častejšie než doteraz.
Koniec úľav pre elektromobily, pribudnú špecializované kontroly
Významnou súčasťou navrhovaných zmien je úplné odstránenie doterajších zvýhodnení pre elektromobily. Doterajšia prax, v rámci ktorej mali elektrické vozidlá zmiernené pravidlá technických kontrol alebo dokonca výnimky, skončí. Nové nariadenia Európskej komisie už nerozlišujú medzi elektromobilmi a autami so spaľovacím motorom. Komisia zdôrazňuje, že súčasné predpisy vznikli ešte v roku 2014 a nezohľadňujú technologický pokrok, ktorý od tej doby nastal v elektromobilite.
Elektrické vozidlá čakajú navyše nové špecializované kontroly so zameraním na bezpečnosť batériových článkov a fungovanie pokročilých systémov asistencie. Dôvodom zavedenia takýchto kontrol je zvýšené bezpečnostné riziko, spojené s možnými závažnými poruchami batérií, ktoré môžu v určitých prípadoch viesť dokonca k vzniku vozidlových požiarov. Komisia očakáva, že precíznejšie testovanie batérií elektromobilov pomôže predchádzať nebezpečným incidentom a nehodám.
Digitálne inovácie urýchlia administratívu a výmenu údajov v rámci EÚ
Navrhované zmeny prinesú tiež rozsiahle digitálne inovácie. Komisia plánuje postupne nahradiť papierové doklady o registrácii vozidiel modernými elektronickými certifikátmi, ktoré zjednodušia úradné postupy a uľahčia vodičom administratívu súvisiacu s prevádzkou svojich automobilov.
Dôležitou súčasťou digitálnej transformácie je aj plánované zvýšenie efektivity cezhraničného zdieľania údajov medzi členskými štátmi EÚ. To umožní rýchlejšie overovanie technického stavu áut pri rôznych administratívnych úkonoch, ako sú registrácia vozidiel zo zahraničia či pravidelné kontroly. Výsledkom by mal byť transparentnejší a flexibilnejší systém správy vozidiel, ktorý by priniesol výhody všetkým zainteresovaným stranám.
Presný termín účinnosti týchto zmien ešte Európska komisia nezverejnila, keďže návrh zatiaľ musí prejsť procesom schválenia v Európskom parlamente a následným dojednávaním členskými štátmi v rámci Rady EÚ. Motoristi by však už teraz mali počítať so zvýšením prevádzkových nákladov pre staršie vozidlá a elektromobily. Z dlhodobého hľadiska však Komisia zdôrazňuje výrazný pozitívny prínos pre bezpečnosť ciest a životné prostredie v celej Európskej únii.