Európski spotrebitelia získajú lepšie podmienky pri ochrane svojich práv a riešení sporov, a to vďaka novým pravidlám schváleným legislatívnymi orgánmi EÚ. Cieľom tejto reformy je zvýšiť transparentnosť, zrýchliť procesy a umožniť riešenie konfliktov aj s obchodníkmi mimo Únie. Ide o významný krok, ktorý zlepšuje komunikáciu medzi spotrebiteľmi a obchodníkmi, najmä v oblasti online nakupovania. Modernizácia legislatívy sa dotkne mnohých segmentov a prinesie reálne benefity spotrebiteľom.
Rýchlejšie a efektívnejšie riešenie sporov
Nové pravidlá umožnia spotrebiteľom riešiť konflikty jednoduchšie a bez potreby súdnych konaní. Zavedené alternatívne systémy riešenia sporov (ADR), medzi ktoré patria mediátori, ombudsmani či arbitri, majú minimalizovať náklady spojené s komplikovanými právnymi procesmi. Tieto systémy poskytnú väčšiu flexibilitu, zjednodušia postupy a zabezpečia, aby boli spory riešené rýchlejšie.
Spotrebiteľské konflikty bude možné riešiť aj na diaľku – písomne alebo digitálne, čo zodpovedá čoraz častejšiemu využívaniu elektronického obchodu. Kľúčovou časťou reformy je tiež zjednodušenie cezhraničných postupov, kde rozdielne právne systémy členských štátov často spôsobovali problémy. Modernizácia európskej smernice o ADR zníži administratívnu záťaž a umožní väčšiu ochranu v situáciách, kedy spotrebitelia nakupujú od predajcov v iných členských krajinách.

Ochrana pri nákupoch od zahraničných predajcov
Dôležitou súčasťou nových opatrení je zahrnutie predajcov z tretích krajín do ADR systémov. Ide o zásadné zlepšenie, keďže až 40 % online nákupov európskych spotrebiteľov pochádza od zahraničných obchodníkov. Spotrebitelia tak budú mať väčšiu istotu v oblasti ochrany svojich práv aj pri nakupovaní od globálnych predajcov.
Reforma posilní aj ochranu v oblastiach, ktoré doteraz legislatíva dostatočne nepokrývala. Od reklamných praktík pred uzatvorením kúpnej zmluvy až po zrušenie predplatných na digitálne služby, nové pravidlá pokryjú celý proces vzťahu medzi spotrebiteľmi a predajcami. Slovenskí spotrebitelia tak budú môcť riešiť napríklad problémy týkajúce sa vadného digitálneho obsahu efektívnejšie ako doteraz.
Lepšia informovanosť a kolektívne spory
Obchodníci nebudú povinní zapojiť sa do ADR systému, no podľa nových pravidiel budú musieť odpovedať na otázku, či sa na riešení sporu zúčastnia. Akékoľvek mlčanie bude považované za odmietnutie zapojenia. Na odpoveď budú mať 20 dní, pričom túto lehotu bude možné predĺžiť na 30 dní v komplikovanejších prípadoch.
Členské štáty, vrátane Slovenska, budú musieť zabezpečiť dostatočnú informovanosť o nových pravidlách. Opatrenia môžu zahŕňať informačné kampane, programy motivujúce obchodníkov zapojiť sa do ADR systémov či akreditáciu participujúcich predajcov. Veľkým prínosom bude aj možnosť spájania podobných prípadov do kolektívnych sporov, čo uľahčí riešenie hromadných nárokov, napríklad pri reklamáciách vadných produktov.
Celý proces podávania sťažností bude možné monitorovať online, so zárukou dostupnosti potrebných materiálov aj v tlačenej verzii. Zavedenie týchto zmien, ktoré ešte čaká na schválenie plenárnym zasadnutím Európskeho parlamentu, predstavuje veľký krok vpred pre milióny európskych spotrebiteľov. Slovensko bude musieť následne implementovať tieto pravidlá do svojej vnútroštátnej legislatívy.