Európska únia oficiálne prijala výraznú zmenu systému hodnotenia emisií oxidu uhličitého (CO₂) pre nové osobné autá a dodávky. Podľa novej legislatívy sa už dodržiavanie stanovených emisných cieľov nebude sledovať každoročne, ale ako priemer za obdobie troch rokov. Prvé takéto obdobie bude zahŕňať roky 2025 až 2027, pričom rozhodnutie definitívne schválila Rada EÚ ministrov pre európske záležitosti, informovala agentúra ČTK.
Zníženie bezprostredného tlaku na automobilky
Zmena hodnotenia emisií prakticky znamená, že výrobcovia automobilov nebudú čeliť okamžitým sankciám za prekročenie emisných limitov v jednotlivom roku. Namiesto toho budú výsledky posudzované podľa celkového priemeru za stanovené trojročné obdobie. Ak teda výrobcovia v roku 2025 prekročia emisný limit, budú mať ešte ďalšie dva roky na kompenzáciu tohto negatívneho výsledku. Sankcie sa stanú aktuálnymi len vtedy, ak bude trojročný priemerný limit prekročený, pričom v takom prípade čaká výrobcov pokuta vo výške 95 eur za každý dodatočný gram CO₂ na kilometer na každý predaný automobil.
Tieto zmeny prichádzajú v období, keď je automobilový priemysel v Európe vystavený náročným výzvam. Globálna konkurencia, najmä zo strany Spojených štátov amerických a Číny, je vysoko intenzívna a zároveň tempo prijímania elektromobilov nenaplnilo pôvodné očakávania. Elektrické autá dnes tvoria približne len 15 percent z celkového predaja vozidiel, čo nestačí na udržateľné plnenie čoraz prísnejších emisných záväzkov.

Viac flexibility smerom k elektromobilite
Jedným z hlavných argumentov automobiliek za zavedenie trojročného hodnotenia bola snaha o predchádzanie vysokým pokutám, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť investičné možnosti do nových technológií a vývoja elektromobilov. Nový systém by mal priniesť väčšiu flexibilitu a vytvoriť vhodnejšie podmienky pre menších či menej etablovaných výrobcov na európskom trhu.
Očakáva sa, že nová metodika výkazníctva umožní výrobcom efektívnejšie riadiť svoju produkciu a postupne optimalizovať svoje portfólio smerom k automobilom s nízkymi alebo nulovými emisiami. Môže to urýchliť prechod na hybridné alebo úplne elektrické modely, čím sa výrobcovia lepšie prispôsobia sprísňujúcim sa emisným normám. Cieľom Európskej únie je do roku 2027 dosiahnuť priemerné emisie nových vozidiel na úrovni 93,6 g/km, oproti hodnotám 116 g/km v roku 2021.
Rok 2035 zostáva pevnou métou
Aj keď nová legislatíva poskytuje automobilkám väčšiu voľnosť, dlhodobá stratégia Európskej únie zostáva nezmenená – úplný koniec výroby áut so spaľovacími motormi už od roku 2035. Táto ambícia vyvíja značný tlak na európsky automobilový sektor, ktorého úlohou je dosiahnuť masívnu elektrifikáciu vozidiel už v najbližších rokoch.
Podľa analytikov by mala implementácia trojročného reportovania pomôcť zabezpečiť hladší prechod a znížiť riziko negatívnych trhových dopadov spôsobených prípadnými masívnymi pokutami. Okrem toho môže flexibilnejší systém pomôcť európskym automobilkám udržať konkurencieschopnosť na globálnych trhoch, predovšetkým voči regionálnym súperom z USA a Číny, kde sú environmentálne normy nastavené odlišne.
Nové pravidlá nadobudnú účinnosť hneď po ich zverejnení v Úradnom vestníku Európskej únie. Členské štáty a samotné automobilky sa už pripravujú na upravenie svojich interných systémov tak, aby boli plne pripravené na začiatok hodnotiaceho obdobia od roku 2025.