Európska komisia pripravuje úpravy pravidiel, ktoré môžu citeľne zasiahnuť milióny vodičov naprieč Úniou. Zmeny sa týkajú aj áut s emisnými normami Euro 5 a Euro 6, ešte nedávno považovaných za rozumnú voľbu. Podľa návrhu hrozí, že prevádzka týchto vozidiel výrazne zdražie alebo sa ich hodnota na trhu prudko zníži.
Majitelia týchto áut ich kupovali s presvedčením, že spĺňajú moderné ekologické štandardy a budú dlhodobo akceptované. Bruselský pohľad sa však posúva a dôraz kladie najmä na ochranu zdravia a bezpečnosť. V praxi to znamená, že vozidlá, ktoré boli v čase schválenia plne legálne, sa môžu ocitnúť v nevýhodnej pozícii. Obavy vyvoláva najmä možnosť, že predaj takýchto áut bude čoraz ťažší a ich udržiavanie finančne náročnejšie.
Prísnejšie limity spätne
Jadrom návrhu je zavedenie dodatočných skúšok emisií a pevných častíc, ktoré sa majú vzťahovať aj na staršie vozidlá. Kontroverziu vyvoláva zámer uplatniť dnešné prísne hranice na autá schválené podľa starších pravidiel. Ide najmä o vozidlá s normou Euro 5b registrované pred rokom 2013 a o modely Euro 6c prihlásené do septembra 2018. Kritici upozorňujú, že takýto postup pripomína spätné prepisovanie pravidiel.

Z právneho pohľadu ide o citlivú tému, keďže vodiči postupovali v dobrej viere a splnili všetky vtedajšie povinnosti. Zmena by ich mohla postaviť pred voľbu medzi nákladnými úpravami alebo obmedzením používania vozidla. Takýto zásah vyvoláva otázky spravodlivosti a predvídateľnosti práva, ktoré sú základom dôvery občanov v rozhodovanie inštitúcií na úrovni Únie.
Technické kontroly pod tlakom
Ďalším problémom je technická pripravenosť staníc technickej kontroly. Ak by nové pravidlá vstúpili do platnosti, kontrolné pracoviská by museli disponovať zariadeniami schopnými presného merania emisií a pevných častíc. Nie všetky stanice sú však na takýto technologický posun vybavené. Hrozí preto nejednotné posudzovanie, pri ktorom by rovnaké auto mohlo v jednom okrese uspieť a v inom zlyhať.
Následkom by bola právna neistota a nespokojnosť vodičov, ktorí by si nemohli byť istí výsledkom kontroly ani pri riadne udržiavanom vozidle. Rozdielne prístupy by navyše zvyšovali administratívnu záťaž a znižovali dôveru v celý systém. Práve jednotné uplatňovanie pravidiel pritom patrí medzi základné princípy spoločného trhu.
Bezpečnosť a náklady
Európska únia svoju iniciatívu odôvodňuje aj bezpečnosťou cestnej premávky. Argumentuje, že staršie autá sa častejšie podieľajú na nehodách so zraneniami či úmrtiami. Riešením má byť povinná technická kontrola každý rok pre všetky vozidlá staršie ako desať rokov. Pre časť krajín ide o výraznú zmenu, ktorá by znamenala nový pravidelný výdavok najmä pre rodiny a seniorov.
Odborná verejnosť je pritom opatrná. Nemecký autoklub ADAC upozorňuje, že rozšírenie merania pevných častíc na ďalšie skupiny vozidiel, vrátane dieselov Euro 5a a 5b či benzínových modelov Euro 6c, môže byť technicky problematické. Podľa klubu hrozí, že opatrenie sa zmení na administratívny nástroj, ktorý vyradí funkčné autá bez primeraného prínosu pre bezpečnosť.