Americký automobilový trh zaznamenal prvý pokles registrácií nových elektromobilov po vyše roku nepretržitého rastu. Aprílové čísla od spoločnosti S&P Global Mobility totiž ukazujú medziročný úbytok registrácií batériových vozidiel o 4,4 percenta. Situácia je znepokojivejšia o to viac, že celkové predaje nových áut naopak vzrástli o 7,2 percenta na približne 1,5 milióna kusov, pričom podiel elektromobilov sa znížil z minuloročných 7,4 percenta na aktuálnych 6,6 percenta.
Za súčasným poklesom nestojí nedostatok podpory vlády. Federálne dotácie vo výške približne 7 500 dolárov (asi 6 500 eur) zostávajú v platnosti, no zdá sa, že ich efektivita slabne. Pokles sa dotkol dokonca aj lídra trhu, spoločnosti Tesla, ktorá zaznamenala v apríli pokles predajov o 16 percent. Analytici preto varujú, že segment čistých elektromobilov môže začať čeliť vážnejším prekážkam.
Európske automobilky majú dôvod na obavy
Situácia v USA má priamy dopad aj na európske automobilky. Spojené štáty sú totiž druhým najväčším automobilovým trhom na svete a jedným z kľúčových odbytových kanálov pre európsku produkciu. Aktuálny pokles záujmu amerických zákazníkov o elektromobily by mohol prinútiť výrobcov prehodnotiť svoju stratégiu v oblasti elektromobility.

Európski producenti sú navyše pod silným tlakom aj na domácom trhu, kde čínsky výrobca vozidiel BYD postupne vytláča Teslu z jej dominantnej pozície. BYD pritom vstúpil na väčšinu európskych trhov len nedávno, koncom roka 2022, no už teraz vykazuje rýchlu dynamiku rastu. To stojí proti jasnému trendu prepadu americkej Tesly.
Tesla stráca, BYD posilňuje svoju pozíciu
Zmena rovnováhy síl na európskom trhu je zreteľná najmä zo súčasných štatistík. Tesla, ktorá bola dlho neohrozeným lídrom elektromobility, v apríli vykázala extrémny pokles počtu registrácií v Európe až o 49 percent v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Naopak, spoločnosť BYD zaznamenala v identickom časovom úseku nárast celkových registrácií až o 359 percent. Aj pri zohľadnení len plne elektrických vozidiel dosiahol tento čínsky hráč mimoriadne vysoký rast vo výške 159 percent.
Z celosvetového hľadiska sú čísla ešte dramatickejšie. BYD v prvých troch mesiacoch roka 2025 predal približne milión vozidiel, pričom z toho asi 416-tisíc boli elektromobily, zatiaľ čo Tesla evidovala len 337-tisíc predaných elektrických vozidiel. Tieto výsledky jasne naznačujú, že pozícia Tesly na globálnom trhu už nie je ani zďaleka taká stabilná ako v minulosti.
Zákazníkov odrádzajú neistoty na trhu
Podľa analytikov spoločnosti S&P Global Mobility pokles dopytu po elektromobiloch má viacero dôvodov. Neistota sa spája predovšetkým s obavami o dostatočne rozvinutú nabíjaciu infraštruktúru, limitovaný dojazd elektromobilov a aktuálne správy o možnom obmedzení vládnych dotácií. Situácii nepomáhajú ani oznámenia niektorých automobiliek o znižovaní investícií do elektromobility.
Trh navyše ukazuje nový fenomén – elektromobily bývajú najviac populárne v čase ich uvedenia do predaja, sprevádzaného intenzívnou reklamou a atraktívnym dizajnom. Táto popularita však často prudko klesá už krátko po premiére, pričom zákazníci čoraz častejšie siahajú po lacnejších hybridných alternatívach.
Pre európske automobilky je preto aktuálny pokles predajov elektromobilov v USA a nástup čínskeho rivala BYD v Európe signálom na vážne zamyslenie sa nad doterajšou stratégiou. To, či sa situácia upokojí a trh s elektromobilmi znovu naberie dych, ukážu až budúce mesiace.