Nedávny francúzsky test ukázal na ďalšiu slabinu elektromobilov, ktorá môže zahýbať postojom motoristov v otázke prechodu na elektrický pohon. Kým batérie EV vozidiel sú notoricky známe znížením kapacity najmä počas zimných mesiacov, podľa nových dát spôsobuje zásadný pokles dojazdu aj silný dážď. Výsledky môžu ovplyvniť rozhodovanie firiem aj spotrebiteľov investujúcich do ekologickej mobility.
Dážď skracuje dojazd až o pätinu
Francúzski odborníci testovali tri populárne modely elektromobilov – Cupra Born, Peugeot E-3008 a Renault Scenic E-Tech – v identických podmienkach s vypnutou klimatizáciou. Ich experimenty prebehli počas prudkého lejaku, kde bola rýchlosť vozidiel stanovená na 110 km/h. Výsledky boli prekvapivé: spotreba energie sa v priemere zvýšila o 20 %, čo znamená, že dojazd klesol približne o pätinu v porovnaní s jazdou po suchej vozovke.
Najlepšie obstál Renault Scenic E-Tech, ktorý zaznamenal nárast spotreby o 17,3 %. Jeho dojazd sa skrátil z 367 kilometrov na 313 kilometrov. Peugeot E-3008 vykázal ešte vyšší nárast o 20,9 %, čo spôsobilo zníženie dojazdu z 372 km na 308 km. Najväčší pokles bol zaznamenaný pri modeli Cupra Born, kde spotreba stúpla o 21,9 % a dojazd klesol z 433 kilometrov na 355 kilometrov.
Dôvodom tohto výrazného nárastu spotreby je hlavne zvýšený valivý odpor spôsobený vodou na ceste, ktorá sa hromadí v okolí pneumatík. Zároveň dochádza aj k vyššiemu aerodynamickému odporu v dôsledku nasýtenia vzduchu vodnými parami. Pre elektromobily to znamená, že na udržiavanie rovnakej rýchlosti potrebujú podstatne viac energie.
Minimálny vplyv doplnkových zariadení
Pri prudkých dažďoch vodiči používajú viaceré ďalšie technológie, ako sú svetlá a stierače. Analýza však ukázala, že ich vplyv na celkovú spotrebu trakčnej batérie je zanedbateľný. Zapnuté stretávacie svetlá zvyšovali spotrebu v priemere o 65 W, zatiaľ čo stierače na maximálny výkon si vyžiadali približne 110 W. Spolu to znamenalo menej ako 0,2 kWh za hodinu prevádzky.
Francúzska štúdia porovnala spotrebu elektrických vozidiel v daždi pri rýchlosti 110 km/h so spotrebou pri 130 km/h na suchu, pričom hodnoty boli porovnateľné. Vyplýva z toho jednoduché odporúčanie: pre optimalizáciu dojazdu počas intenzívnych zrážok majú vodiči elektrických áut spomaliť.
Dôsledky pre trh a elektromobilitu
Testovanie poukázalo na ďalšiu dôležitú okolnosť, ktorú musia brať do úvahy nielen vodiči, ale aj spoločnosti investujúce do firemných flotíl elektrických vozidiel. V regiónoch so zvýšeným počtom silných dažďov je potrebné kalkulovať s reálnym dojazdom, ktorý môže byť o 20 % nižší, než deklarujú výrobcovia pri ideálnych podmienkach. Firmy by tak mali zohľadniť meteorologické podmienky pri plánovaní trás aj pri budovaní infraštruktúry nabíjacích staníc.
Výsledky štúdie otvárajú ďalšiu debatu o tom, ako pripraviť budúcich majiteľov na riziká, ktoré môžu pri využívaní elektromobilov nastať. Vzrastajúci záujem o ekologickú dopravu môže byť ovplyvnený nielen vývojom batérií, ale aj prevádzkovými vlastnosťami v menej ideálnych podmienkach. Pre udržanie dôvery voči e-mobilite tak bude dôležitá nielen technologická inovácia, ale aj transparentná komunikácia výrobcov a predajcov k zákazníkom.