Globálny predaj batériových elektrických vozidiel (BEV) zaznamenal v prvej polovici roku 2025 pôsobivý rast. Po utlmení v predchádzajúcom roku sa trh oživil najmä vďaka silnému dopytu v Číne a rastúcej dynamike v Európe. Celosvetové registrácie nových elektromobilov prekročili hranicu 5,9 milióna kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 37 %. Tento výsledok je výrazne lepší ako rast v roku 2024, ktorý dosiahol len 14 % za celý rok.
Globálne vedie Čína, Európa pridáva na tempe
Čína zostáva aj naďalej dominantným hráčom na globálnom trhu s elektromobilmi. V prvej polovici roku 2025 tam predaj vzrástol o 47 % a dosiahol 3,7 milióna kusov. Rýchly rast čínskeho trhu opäť potvrdzuje jeho kľúčovú úlohu v globálnej elektromobilite.
Obnovené oživenie zaznamenala aj Európa, kde predaj stúpol o 25 % na rekordných 1,2 milióna elektromobilov. Tento vývoj podporili sprísnené emisné limity, ktoré motivovali k prechodu na udržateľnejšie dopravné alternatívy. Napriek tomuto nárastu však Európa postupne stráca podiel na globálnom trhu v dôsledku rýchlejšieho tempa rastu v Číne.

Naproti tomu Spojené štáty pokračujú v zaostávaní. Predaj elektromobilov tam vzrástol iba o 7 %, pričom registrácie v prvej polovici roku dosiahli len 592 000 kusov. Slabý rast naznačuje pomalú adopciu elektromobilov na tomto dôležitom trhu.
Nemecké automobilky čelia výzvam, Slovensko zaostáva
Zatiaľ čo globálny trh zažíva dynamický rast, nemecké automobilky čelia vážnym výzvam, najmä na čínskom trhu, kde ich predaje klesli o výrazných 32 %. Naopak, na európskom trhu nemecké značky profitovali z rastúceho dopytu, čo im umožnilo vyrovnať negatívne výsledky v Ázii.
Na Slovensku je však situácia stále stagnujúca. Hlavnými bariérami sú vysoké ceny elektromobilov, nízka kúpna sila obyvateľstva a nedostatočná štátna podpora. Dotácie na nákup elektromobilov boli na Slovensku len krátkodobé a momentálne úplne absentujú. Tento faktor spôsobuje, že pre mnohých Slovákov je elektromobilita finančne nedostupná.
Nedostatok infraštruktúry je ďalším problémom, a to najmä v mestách, kde drvivá väčšina obyvateľov žije v bytových domoch bez možnosti montáže vlastných nabíjačiek. Absencia pohodlného nočného nabíjania odrádza ľudí od kúpy elektromobilu. Aj keď na Slovensku pribúdajú nabíjacie stanice, ich počet a štruktúra stále nedosahujú potreby trhu.
K týmto faktorom sa pridáva aj slabá informovanosť verejnosti. Mnohé mýty a predsudky, ako obavy z dojazdu či degradácie batérií, bránia rýchlejšej adopcii elektromobilov. Chýba systematická informačná kampaň, ktorá by tieto mylné predstavy účinne vyvrátila.
Na globálnej úrovni elektromobilita naberá na sile, pričom rastúci dopyt v Číne a Európe ukazuje jasné trendy. Slovensko však čaká ešte dlhá cesta, aby sa dostalo na rovnakú úroveň ako vyspelé krajiny v oblasti udržateľnej dopravy.