Na Slovensku postupne pribúdajú nabíjačky pre elektromobily a aktuálne ich je takmer 3-tisíc. Napriek zlepšenej infraštruktúre však záujem Slovákov o vozidlá s elektrickým pohonom zostáva nízky. Na cestách naďalej dominujú vozidlá s benzínovými a naftovými motormi.
Pribúdanie nabíjačiek a výkon infraštruktúry
Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) dosiahol inštalovaný výkon verejných nabíjacích staníc spolu 162 megawattov. Ku koncu prvého polroka aktuálneho roka bolo na Slovensku k dispozícii 2818 verejných nabíjacích bodov na 1117 rôznych lokalitách. Táto dostupnosť verejného nabíjania patrí medzi najlepšie v Európe, čo vytvára predpoklad pre hladký prechod na elektromobilitu, ak by počet elektromobilov na cestách výrazne vzrástol.
Odborníci zo SEVA uvádzajú, že súčasná kapacita miestnych verejných nabíjacích bodov dokáže obslúžiť až štyri až päťkrát viac elektromobilov, než je momentálny stav. Napriek tomu nízky počet týchto vozidiel na slovenských cestách signalizuje, že infraštruktúra predbehla dopyt, ktorý zo strany motoristov stále zaostáva.

Výstavba ultrarýchlych nabíjacích parkov a výzvy
Jedným z hlavných impulzov na podporu elektromobility by podľa SEVA mohla byť výstavba ultrarýchlych nabíjacích parkov, ktoré plánujú vzniknúť pozdĺž diaľnic. Nové projekty počítajú s 35 nabíjacími parkami obsahujúcimi celkovo 251 nabíjacích bodov, z čoho 32 bodov bude určených špeciálne pre nákladnú dopravu. Uvedenie týchto staníc do prevádzky sa očakáva už v polovici budúceho roka, čo by mohlo vyriešiť obavy vodičov zo slabého pokrytia na dlhších trasách.
Napriek ambicióznym plánom čelí výstavba nabíjacích staníc technologickým aj organizačným prekážkam. Problémom sú najmä zdĺhavé stavebné konania a protichodné usmernenia z jednotlivých rezortov, ktoré komplikujú a predlžujú celý proces. SEVA dlhodobo upozorňuje na potrebu zjednodušenia a zrýchlenia regulácií, aby sa umožnil dynamickejší rozvoj infraštruktúry.
Potenciálne riziká a strata príležitostí
Zástupcovia asociácie varujú, že aktuálny stav legislatívnych a regulačných rámcov zaostáva za dynamickým rozvojom elektromobility. Nedostatok ambície a dôslednosti v tvorbe verejných politík vedie nielen k pomalšiemu nábehu na udržateľnú dopravu, ale aj k strate investičných príležitostí pre Slovensko.
Ak sa nevyriešia problémy spojené s procesmi povoľovania a výstavby, krajina riskuje, že nebude môcť naplno využiť potenciál ďalších investícií a pracovných miest, ktoré by mohli zmeniť Slovensko na významného hráča v novej ére mobility. Procesy spadajúce do kompetencií viacerých rezortov zatiaľ neumožňujú hladkú transformáciu na moderný model dopravy, ktorý by bol z dlhodobého hľadiska udržateľný.