Automobilová korporácia Stellantis oznámila významnú zmenu vo svojej stratégii využívania palív. Majiteľ značiek Opel, Peugeot, Fiat, Jeep či Alfa Romeo oficiálne schválil hydrotreated vegetable oil (HVO), syntetickú alternatívu k tradičnej fosílnej nafte, pre kompletný rad svojich osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. Palivo známe aj pod označením ekodiesel sa vyrába z obnoviteľných zdrojov, napríklad recyklovaných rastlinných olejov a živočíšnych tukov.
Efektívne znižovanie emisií bez poklesu výkonu vozidiel
HVO, ktoré Stellantis začal používať plošne, je nafta na báze recyklovaných rastlinných olejov, tukov či odpadu z potravinárskeho priemyslu. Pri spaľovaní emituje len také množstvo oxidu uhličitého, aké rastliny pôvodne absorbovali z atmosféry počas svojho rastu. V porovnaní s tradičnými fosílnymi palivami je HVO prakticky bez síry a má minimálny obsah aromatických zlúčenín. Výsledkom sú nižšie emisie škodlivých látok, predovšetkým oxidov dusíka (NOx) a pevných častíc (PM).
Zásadnou výhodou tohto syntetického paliva je jeho kompatibilita s existujúcimi dieselovými motormi. Stellantis potvrdzuje, že používanie HVO nevyžaduje žiadne technické úpravy motora ani nevedie k poklesu výkonu. Toto palivo môžu využívať nové automobily, ako aj staršie vozidlá, ktoré majú buď označenie XTL, alebo sú vybavené motormi typu MultiJet rôznych objemov od 1,3 až po 3,0 litra.

Otázna udržateľnosť paliva vyvoláva diskusie o greenwashingu
Napokon zavedenie HVO nie je úplne bez výhrad. Environmentálni experti varujú, že ekologická výhoda paliva zásadne závisí od pôvodu surovín a transparentnosti ich dodávateľského reťazca. Väčšina surovín na výrobu HVO prichádza do Európy zo zahraničia, zvlášť z ázijských krajín, čo vyvoláva otázky ohľadom skutočného pôvodu a možného pestovania nových plodín určených výhradne na produkciu palív.
Energetické a ekologické organizácie poukazujú hlavne na riziká prípadného používania palmového oleja. Ten je často produkovaný na úkor tropických pralesov, čím by čiastočne alebo úplne zanikli deklarované ekologické benefity HVO. Z tohto dôvodu odborníci zdôrazňujú význam dôslednej kontroly pôvodu všetkých surovín spojených s výrobou tohto paliva.
Transparentnosť dodávateľských sietí ako kľúčový faktor úspechu
Rozhodnutie automobilového koncernu Stellantis naplno využiť potenciál HVO v celej svojej produkcii vysiela významný signál ostatným automobilkám a trhu s alternatívnymi pohonnými hmotami. V prípade dobrej implementácie umožní toto palivo znížiť emisie skleníkových plynov bez nutnosti masívnych investícií do nových motorizácií či zmien vodičských návykov spotrebiteľov.
Podľa expertov z oblasti životného prostredia však dlhodobý úspech projektu a skutočný ekologický efekt závisia od ochoty a schopnosti producentov a automobilových koncernov zabezpečiť maximálnu transparentnosť pôvodu surovín. Pri absencii týchto krokov by inak perspektívna iniciatíva mohla skĺznuť do kategórie marketingového „greenwashingu“.
Stellantis deklaroval pripravenosť garantovať transparentnosť a preukázať autentický záväzok smerom k trvalo udržateľnej mobilite. Či sa tieto deklarácie premenia na skutočné zlepšenie ekologických štandardov, ukáže až blízka budúcnosť a praktické skúsenosti s používaním nového paliva v širšom rozsahu.