Vodíkový pohon bol kedysi vnímaný ako technológia budúcnosti, ktorá by mohla priniesť ekologickú revolúciu v automobilovom priemysle. Postupne sa však ukazuje, že očakávania sa nenaplnili. Po automobilovej skupine Stellantis oznámila koniec vývoja vodíkových pohonov aj americká spoločnosť General Motors (GM). Tá sa rozhodla radikálne zmeniť svoju stratégiu a presunúť pozornosť na batérie pre elektromobily.
Vzostup a pád vodíku v automobiloch
Rozhodnutie GM definitívne ukončiť vývoj novej generácie vodíkových palivových článkov prichádza krátko po podobnom kroku koncernu Stellantis. Obe spoločnosti zhodne tvrdia, že ekonomická výhodnosť a reálna udržateľnosť tejto technológie je problémová. Hoci vodík prešiel mnohými fázami výskumu, vývojári čelia obrovským prekážkam, akými sú vysoké náklady a nedostatočná infraštruktúra plniacich staníc.
Podľa odhadov má taká rozvinutá krajina, akou sú Spojené štáty, iba približne 60 vodíkových nabíjacích staníc. V kontexte veľkosti krajiny je takýto počet dramaticky nedostatočný. Realizácia vodíkovej infraštruktúry na globálnej úrovni si vyžaduje enormné investície, čo mnohé automobilky odrádza od ďalšieho vývoja.

Niektoré značky vodíku stále veria
Napriek negatívnemu trendu existujú aj výnimky, ktoré sa stále držia myšlienky, že vodík môže mať v budúcnosti významnú úlohu. Medzi najvýraznejšie značky patrí Toyota, Hyundai a nemecké BMW. Toyota sa sústreďuje na pokračovanie výroby vodíkových osobných vozidiel, zatiaľ čo BMW údajne zvažuje použitie tejto technológie pri vývoji modelov svojho luxusného segmentu Alpina. Zatiaľ však ide o nepotvrdené špekulácie.
Vodík však podľa odborníkov nájde uplatnenie v špecifických oblastiach, ako je ťažká doprava, priemyselné záložné zdroje energie alebo generátory. General Motors týmto smerom naznačila, že vodíkové technológie by mohli byť životaschopné pre nákladné automobily alebo alternatívne energetické systémy, no v prípade bežných automobilov ekonomická návratnosť zlyháva.
Budúcnosť je v batériách
General Motors svoj krok vysvetľuje potrebou presmerovať zdroje na vývoj batériových technológií. Spoločnosť vidí v elektromobiloch väčší potenciál a tvrdí, že tieto vozidlá predstavujú omnoho udržateľnejšiu alternatívu pre masový trh. Naďalej však plánuje pokračovať v spoločnom podniku Fuel Cell System Manufacturing LLC, ktorý vytvorila s automobilkou Honda. Tento projekt sa zameriava na produkciu vodíkových palivových článkov pre špecifické priemyselné aplikácie, vrátane dátových centier či prototypového modelu Honda CR-V e:FCEV.
Kým niektoré značky menia svoj kurz a vzdávajú sa ambícií v oblasti vodíkových automobilov, iné si stále myslia, že táto technológia má čo ponúknuť. Či sa vodík v budúcnosti presadí, závisí predovšetkým od schopnosti zlepšiť jeho ekonomickú dostupnosť a vybudovať potrebnú infraštruktúru. V aktuálnej situácii však elektromobily jednoznačne preberajú vedenie na trhu.