Od januára 2026 čakajú Slovákov zásadné zmeny v dôchodkovom systéme. Nový model, schválený parlamentom, predstavuje reakciu na dlhodobé sťažnosti občanov na byrokratickú záťaž a neefektívnosť. Hlavnými novinkami budú digitalizácia procesu, zrýchlenie vybavovania žiadostí a možnosť komunikácie s úradom bez nutnosti osobnej návštevy konkrétnej pobočky Sociálnej poisťovne.
Efektívnejšie rozhodovanie a menej papierovania
Nový systém zavádza zjednodušenie, ktoré urýchli vybavovanie žiadostí o dôchodok. V mesiaci, keď poistenec požiada o starobný či predčasný dôchodok, bude toto obdobie automaticky považované za poistné. Doteraz bolo potrebné dokladovať, či mal žiadateľ vymeriavací základ, čo často viedlo k výrazným prieťahom. Po zmene budú rozhodnutia Sociálnej poisťovne prijímané rýchlejšie, keďže odpadne zbytočné dokazovanie.
Pokiaľ ide o administratívnu záťaž, digitalizácia prinesie automatizáciu, ktorá značne odľahčí obe strany procesu. Úradníci získajú okamžitý prístup k potrebným informáciám, zatiaľ čo občanom ubudnú starosti s dopĺňaním dokumentov a cestovaním. Ministerstvo práce od tohto kroku očakáva nielen zrýchlenie čakania na rozhodnutia, ale aj zlepšenie celkovej efektivity systému.

Elektronické žiadosti a slobodná voľba pobočky
Jednou z najvýznamnejších zmien je možnosť žiadať o dôchodok z ľubovoľnej pobočky Sociálnej poisťovne, bez ohľadu na trvalé bydlisko. Táto novinka uľahčí život ľuďom, ktorí sa často sťahujú, žijú mimo miesta bydliska, alebo pracujú v zahraničí. Predstavuje tak dôležitý krok smerom k väčšej flexibilite a dostupnosti.
Od rovnakého dátumu bude k dispozícii aj elektronická žiadosť. Poistenec vyplní online formulár, priloží digitálne prílohy a systém automaticky preverí údaje so Sociálnou poisťovňou. Rozhodnutie bude následne doručené elektronicky, čo ocenia najmä seniori so zdravotnými problémami alebo tí, ktorí majú obmedzenú mobilitu. Táto funkcia posúva Slovensko bližšie k moderným štandardom digitálnych štátov.
Zmeny v druhom pilieri a transparentnosť
Novela zákona rieši aj doteraz nejednotný spôsob vysporiadania príspevkov zosnulých sporiteľov v rámci druhého piliera. Nové pravidlá stanovujú, že lehota na vybavenie začne plynúť od doručenia správy dôchodkovej správcovskej spoločnosti Sociálnou poisťovňou. To eliminuje rozdiely medzi jednotlivými fondmi a zaručí rovnocenné podmienky pre všetky rodiny.
Odborníci vyzdvihujú tieto zmeny ako krok k väčšej transparentnosti a vyššej úrovni digitálnych služieb v krajine. Ak sa tento systém osvedčí v praxi, Slovensko sa zaradí medzi európske krajiny, kde digitalizované dôchodkové procesy fungujú na vysokej úrovni. Celkové ciele vlády zahŕňajú zrýchlenie, bezpečnosť a prehľadnosť štátnej agendy, čo nový systém napĺňa.