Výroba lacných elektromobilov už dlho nie je iba doménou Číny. Európa, ktorá pred nátlakom cenovo dostupných čínskych elektromobilov zaviedla ochranné clá, musí počítať s novým konkurentom z opačnej strany sveta. Mexiko sa totiž rozhodlo vstúpiť na globálnu scénu elektrických vozidiel a plánuje výrazne zatriasť trhom medzi cenovo dostupnými modelmi. Vláda mexickej prezidentky Claudie Sheinbaumovej ambiciózne podporuje túto iniciatívu, aby zabezpečila väčšiu dostupnosť elektromobility širšej populácii.
Mexický recept: investície, lítium a dostupné elektromobily
Mexiko pristupuje k elektrifikácii dopravy systematicky. Krajina investuje značné prostriedky do komplexnej stratégie vývoja a produkcie elektromobilov, pričom sa zameriava najmä na cenovo dostupné modely určené pre široké vrstvy obyvateľstva. Tento plán zahŕňa nielen vlastnú výrobu elektromobilov, ale aj rozšírenie nabíjacej infraštruktúry a ťažbu lítia – strategickej suroviny potrebnej na výrobu batérií.
Mexická vláda už začala realizovať konkrétne opatrenia. V súčasnosti prebieha vývoj prvých prototypov kompaktných elektromobilov, ktoré majú ambíciu konkurovať nízkou cenou čínskym rivalom ako je BYD. Mexická stratégia počíta s cenovou dostupnosťou, dobrou kvalitou a domácou výrobou, aby zmiernila svoju závislosť na zahraničných dodávateľoch a podporila technologickú nezávislosť krajiny.
Čínsky gigant BYD už prekonáva Teslu v Európe aj vo svete
Aktuálne svetovým trhom cenovo dostupných elektromobilov dominuje Čína. Najvýraznejším hráčom je automobilka BYD, ktorá v apríli 2025 v Európe prvýkrát prekonala americkú Teslu v počte predaných vozidiel. Podľa údajov analytikov z JATO Dynamics bola v apríli tohto roku značka BYD zodpovedná za registráciu 7 231 elektromobilov v Európe. Tesla pritom v rovnakom mesiaci zaznamenala o niečo menej – 7 165 nových registrovaných vozidiel.
BYD sa pritom na trhu EÚ uchytila len nedávno, koncom roka 2022, čo jej úspech robí ešte výraznejším. Čínska automobilka nezískala vedúce postavenie len v Európe. Celosvetovo za prvý štvrťrok 2025 predala približne milión vozidiel, z ktorých až 416-tisíc boli plne elektrické. Tesla za rovnaké obdobie dosiahla 337-tisíc predajov elektromobilov.
Tajomstvom čínskeho úspechu je predovšetkým cenová dostupnosť nových elektromobilov. Model Seagull z produkcie automobilky BYD napríklad na domácom trhu stojí približne 12-tisíc dolárov. Pre porovnanie, v USA dosahuje priemerná cena elektromobilu úroveň 50- až 60-tisíc dolárov. V Latinskej Amerike rovnaký model stojí približne 21-tisíc dolárov, teda takmer dvojnásobok čínskej ceny.
Mexiko sa môže stať bránou na severoamerický trh
Popri globálnej konkurencii čínskych elektromobilov sa rysuje nový obchodný scenár. Vďaka obchodnej dohode USMCA môže Mexiko predávať elektromobily na severoamerickom trhu bez alebo iba s minimálnymi clami. To je príležitosť, ako na obrovský trh USA uviesť lacné a dostupné elektromobily mexickej výroby.
Táto situácia zároveň vyvoláva otázky týkajúce sa potenciálneho obchádzania ciel čínskymi výrobcami. Čínske spoločnosti môžu totiž vytvárať závody v Mexiku a prostredníctvom výroby na mexickom území výhodnejšie vstupovať na americký trh. USA pritom nedávno zaviedli clá práve na dovoz cenovo nižších elektromobilov z Číny s cieľom ochrániť domácich výrobcov. Politika mexickej vlády preto nebude ovplyvňovať len latinskoamerický trh, ale aj obchodné vzťahy medzi USA, Mexikom a Čínou.
S rozbehnutou výrobou dostupných elektromobilov sa Mexiko postupne stáva novou výzvou pre Európsku úniu a USA v oblasti elektromobility. Krajina sa odhodlane vydala cestou technologických investícií a strategického rozvoja produkčnej kapacity, čím sa zaradila k perspektívnym globálnym hráčom v konkurenčnom boji o elektromobilitu za dostupné ceny.