Operátor Orange začal od stredy 18. júna 2025 uplatňovať prísne obmedzenia pretáčania reklamných blokov pre zákazníkov využívajúcich televízne archívy. Novovzniknuté pravidlá platia výhradne pre sledovanie kanálov mediálnej skupiny Markíza prostredníctvom internetovej OTT a IPTV platformy operátora.
Technické úpravy na žiadosť vysielateľa
Podľa oznámenia spoločnosti Orange ide o technickú zmenu, ktorá bola zavedená ako reakcia na požiadavku samotného vysielateľa – skupiny Markíza. Diváci tak počas prvých troch dní od pôvodného vysielacieho termínu nebudú mať možnosť preskočiť reklamné prestávky v archívnych programoch. Po uplynutí tejto trojdňovej lehoty sa obmedzenie automaticky zruší a používatelia budú opäť môcť pretáčať obsah rovnako ako predtým.
Zmena sa dotýka aj využívania funkcie spustenia programu od začiatku („timeshift“) a nahrávania obsahu. Diváci tak budú musieť reklamné prestávky sledovať kompletne, bez možnosti rýchleho preskakovania. Táto situácia predstavuje výrazný zásah do komfortu diváka, pretože sledovanie obsahu sa tak v niektorých prípadoch môže predĺžiť o niekoľko minút.

Operátor zároveň uviedol, že napriek týmto prísnym pravidlám zostáva aspoň krátka jednominútová lehota bez obmedzení – počas prvých 60 sekúnd od spustenia nahrávky môžu zákazníci ľubovoľne pretáčať obsah vpred aj vzad. Táto možnosť umožní pokračovať v sledovaní na mieste, kde divák posledne prerušil sledovanie vybraného programu.
Trend na slovenskom trhu sa rozširuje
Zavedenie opatrení zo strany operátora Orange nie je samostatným javom, ale súčasťou širšieho trendu obmedzovania preskakovania reklamných blokov na slovenskom televíznom trhu. Podobné technické úpravy už predtým aplikovali aj ďalší významní poskytovatelia ako Telekom, Skylink, Digi Slovakia, O2 alebo internetová platforma SledovanieTV. V najbližších dňoch má rovnaké pravidlá zaviesť aj telekomunikačná spoločnosť Slovanet.
Analytici upozorňujú, že za touto zmenou stojí rastúci tlak mediálnych skupín na zvýšenie efektivity a príjmov z reklamných kampaní, ktoré sú čoraz viac využívané práve pri tzv. oneskorenom sledovaní alebo sledovaní z archívov. Markíza, ktorá prevádzkuje nielen hlavnú televíznu stanicu, ale aj kanály Doma, Dajto, Markíza Krimi a Markíza Klasik, týmto krokom sleduje jednoznačný cieľ – zlepšiť monetizáciu reklamného priestoru.
Zmena diváckych návykov v prospech inzercie
Televízny trh na Slovensku aktuálne prechádza významnými zmenami, ktoré ovplyvňujú zaužívané divácke návyky. Zvýšené využívanie televíznych archívov a služieb typu „timeshift“ zásadne mení správanie spotrebiteľov, čo vyvoláva logické dôsledky aj v ekonomických stratégiách jednotlivých vysielateľov a operátorov.
Úpravy obmedzujúce pretáčanie reklám a zvyšujúce expozíciu diváka voči inzertnému obsahu sa preto budú podľa odborníkov ďalej prehlbovať. Aktuálnym rozhodnutím sa Orange pripojil k ostatným významným hráčom na slovenskom trhu, čo dokazuje jasnú tendenciu k dlhodobému upevňovaniu podobných opatrení. To znamená, že sledovanie reklám v rámci archívu sa už v blízkej dobe stane bežnou súčasťou diváckej skúsenosti pre veľkú väčšinu zákazníkov.