Svetový automobilový priemysel momentálne prechádza jedným z najťažších období v posledných desaťročiach. Veľké automobilky, ako sú švédske Volvo Cars, japonský Nissan či americká Tesla, čelia dramatickému poklesu predajov, rozsiahlym prepúšťaniam zamestnancov aj silnej konkurencii zo strany nových hráčov z Číny, ktorí dominujú na rozvíjajúcom sa trhu elektromobilov.
Volvo pristupuje k veľkej reštrukturalizácii
Švédska automobilka Volvo Cars oznámila zásadnú reštrukturalizáciu, ktorej obeťou sa stane približne 3 000 zamestnancov. Prepúšťanie bude prebiehať predovšetkým medzi administratívnymi pracovníkmi v centrále spoločnosti v Göteborgu. Vedenie automobilky tvrdí, že tento krok je kľúčový pre dosiahnutie efektívnejších vnútorných procesov a dlhodobého cieľa ušetriť približne 18 miliárd švédskych korún (približne 1,65 miliardy eur).
Spoločnosť súčasne oznámila revíziu svojho ambiciózneho plánu plnej elektrifikácie flotily do roku 2030. Dôvodom sú stále rastúce ceny vstupných materiálov, výrazný pokles globálnych predajov (v máji medziročne až o 11 %) a novozavedené obchodné bariéry. Medzi najväčšie problémy patrí 25-percentné clo zo strany USA, výrazne predražujúce autá importované zo zahraničia.

Nissan zatvára fabriky a redukuje pracovné miesta
Ešte vážnejšej situácii čelí japonská automobilka Nissan, ktorá oznámila prepustenie až 20 000 pracovníkov na celom svete. Prudký pokles záujmu o ich vozidlá najmä v Spojených štátoch a Číne vyústil aj k uzatvoreniu siedmich produkčných závodov. Tieto opatrenia nasledujú krízu, ktorú zažíva Nissan aj po neúspešných rokovaniach s japonskými automobilkami Honda a Mitsubishi začiatkom tohto roka.
Aktuálnym vývojom situácie je strategické partnerstvo, o ktorom Nissan rokuje s konkurenčnou Toyotou, čo bolo donedávna len ťažko predstaviteľné. Kooperácia by nemala mať podobu fúzie či akvizície, ale ide skôr o technologické partnerstvo. Toyota by mohla Nissan podporiť v čase komplexnej reštrukturalizácie a získať prístup k spoločnej výmene automobilových technológií. Významnú úlohu zohrá podľa všetkého aj francúzsky Renault, ktorý zostáva významným akcionárom Nissanu.
Čínsky BYD prelomil dominanciu Tesly v Európe
V segmente elektromobilov sa medzitým odohráva zmena v rozložení síl. Tesla, dlhodobý líder európskeho trhu s elektrickými vozidlami, prvýkrát ustúpila čínskej automobilke BYD. V apríli tohto roka BYD v Európe zaregistroval 7 231 nových elektromobilov, zatiaľ čo Tesla dosiahla 7 165 registrácií. Aj keď je rozdiel stále malý, táto zmena má zásadný symbolický význam na európskom trhu.
K víťazstvu čínskej automobilky pomohli najmä agresívne cenové stratégie v segmente elektromobilov. BYD len na domácom čínskom trhu radikálne zlacnel viac ako 20 svojich modelov, pričom ceny niektorých z nich klesli hlboko pod hranicu desaťtisíc eur. Výsledkom je ďalší tlak na celkovú cenovú úroveň elektromobilov v globálnom meradle, čo prinútilo reagovať ostatné čínske značky ako Changan a Leapmotor podobným spôsobom.
Tesla naopak zažíva ťažšie obdobie s výrazným poklesom predajov. Len v apríli registrovala americká automobilka v Európe o 49 percent menej nových elektromobilov ako v rovnakom mesiaci minulého roka. BYD na druhej strane vzrástol o masívnych 359 percent. Aj po odpočítaní iných typov pohonov než čisto elektrického stúpol predaj BYD stále o pôsobivých 159 percent.
Globálne čísla za prvý kvartál tohto roka tiež hovoria jasne. BYD celkovo predal približne milión vozidiel, pričom viac ako 416-tisíc z nich bolo plne elektrických. Tesla dokázala za rovnaké obdobie dodať na svetové trhy približne 337-tisíc elektromobilov. Jasne teda vidno postupný presun dominancie od tradičných hráčov k novým výrobcom z Číny.
Tieto zásadné trendy naznačujú, že globálny automobilový priemysel čakajú ťažké rozhodnutia a razantné opatrenia, keďže naďalej čelí tvrdým cenovým vojnám, kolísajúcemu spotrebiteľskému dopytu a zložitému regulatórnemu i ekonomickému prostrediu v Európe, USA i Ázii. Automobilové giganty budú nútené urobiť rozsiahle opatrenia, ktoré môžu zmeniť tvár odvetvia na nasledujúce roky.