Elektrické autá čoraz výraznejšie ovplyvňujú európsky automobilový sektor, no napriek pokračujúcemu záujmu Európa stále výrazne zaostáva za globálnym lídrom v elektromobilite – Čínou. Krajina sa stala dominantným hráčom na celosvetovom trhu elektrických vozidiel, pričom konkurenciu začína vážne trápiť predovšetkým razantnou cenovou politikou a dostupnosťou elektromobilov pre širokú verejnosť.
Čínska revolúcia elektromobility: nízke ceny, dostupnosť pre masy
Kým v Európe sú elektromobily stále prevažne vnímané ako luxusný produkt pre bohatšiu vrstvu obyvateľstva, čínsky trh elektromobilov už dlhšie úspešne smeruje k úplnej dostupnosti pre široké masy. Na tamojšom trhu je možné kúpiť elektromobily už za cenu približne 8 500 eur, pričom najlacnejšie čínske elektromobily stoja dokonca od približne 3 400 eur. Trh preto aktuálne prežíva intenzívnu cenovú vojnu, v ktorej sa výrobcovia snažia navzájom prekonať dostupnejšou cenou i lepšou výbavou vozidiel.
Kľúčovým faktorom úspechu Číny v elektromobilite je komplexná stratégia štátu a regionálnych vlád, ktoré už od roku 2001 aktívne podporujú rozvoj elektrických vozidiel finančnými stimulmi aj investíciami. Čínska produkcia elektromobilov profituje z lacnej pracovnej sily, vysoko odbornej kvalifikácie, rozsiahlych výrobných kapacít a dostupnosti potrebných nerastných surovín, čo umožňuje krajine dominovať v globálnom meradle. Elektromobilita je prepojená s veľkými investíciami do energetickej infraštruktúry, intenzívnou inováciou a výraznou domácou podporou. Navyše, vláda aktívne obmedzuje stimulmi využívanie spaľovacích vozidiel, takže vlastníctvo elektromobilu je v Číne cenovo zvýhodnené v porovnaní so spaľovacími vozidlami.

BYD: Globálny líder, ktorý zosadil z trónu Teslu
Najvýraznejším príkladom čínskeho úspechu v elektromobilite je koncern BYD („Build Your Dreams“), ktorý ešte pred pár rokmi čelil zosmiešňovaniu zo strany konkurencie. Dnes je však BYD jedným z najväčších svetových výrobcov elektromobilov, pričom vlani prekonala v celkových globálnych predajoch dokonca aj americkú Teslu. Tá v Číne aktuálne zažíva výrazný útlm predajov, ktoré od začiatku roka poklesli až o približne 20 percent. BYD pokračuje v raste a novozískaný vplyv upevňuje svoju pozíciu medzi vedúcimi globálnymi výrobcami áut.
Európa v elektromobilite zaostáva, zákaz spaľovacích motorov prinesie nové výzvy
V Európskej únii elektromobily zatiaľ nedosiahli podobný stupeň dostupnosti. Pripravovaný zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi, ktorý vstúpi do platnosti od roku 2035, má ambiciózny cieľ: dosiahnuť nulové emisie CO₂ nových vozidiel v rámci klimatického programu „Fit for 55“. Regulácia sa týka výlučne nových vozidiel, pričom jazdené spaľovacie automobily zostanú naďalej povolené. Európski výrobcovia však budú čeliť skorším obmedzeniam, keďže do roku 2027 má byť až 75 percent vozových parkov lízingových spoločností a požičovní elektromobilných, a od roku 2030 dokonca až 100 percent.
Tieto pravidlá vyvolávajú obavy odborníkov o cenovú dostupnosť elektromobilov pre širšiu verejnosť, keďže ceny elektrických vozidiel v Európe zostávajú relatívne vysoké. Zavedenie takýchto pravidiel môže paradoxne zvýšiť ceny a dopyt ojazdených vozidiel na spaľovacie motory, ktoré sa stanú príťažlivejšími pre cenovo citlivejších spotrebiteľov.
Významný problém predstavuje tiež chýbajúca dostupná a dostatočne hustá nabíjacia infraštruktúra, najmä na vidieku a v mestských sídliskách. Mnohým obyvateľom bytových komplexov chýba vlastné parkovacie miesto s nabíjaním, čo môže byť kľúčovým prekážkou ich prechodu na elektromobilitu.
Dôležitou výzvou bude tiež poskytnutie dostatočnej kapacity elektrickej siete, ktorá môže byť pre prenos výrazne vyššieho objemu elektrickej energie zväčšenou spotrebou elektromobilov len málo pripravená. Posilnenie a modernizácia siete si vyžiada ďalšie investície, ktoré sa môžu odraziť v cenách elektriny pre domácnosti a firmy. Navyše spotrebitelia budú čeliť potrebe zmeniť svoje doterajšie cestovné návyky, keďže nabíjanie elektromobilov zaberá výrazne viac času ako tankovanie klasických palív, čo si bude vyžadovať plánovanie dlhších ciest.
Aj keď sa európsky automobilový sektor pripravuje na zásadnú zmenu, jednoznačne sa ukazuje, že v dostupnosti elektromobility a rozvoji príslušnej infraštruktúry má Európa pred sebou ešte dlhú a náročnú cestu. Naopak, Čína si svojimi investíciami, politikami a dostupnými cenami získava dominantnú pozíciu vďaka jasnej vízii a efektívnym krokom, ktoré začala budovať už dve desaťročia naspäť.