Geopolitická situácia na Blízkom východe sa naďalej vyhrocuje, čo prirodzene vyvoláva otázky ohľadom jej vplyvu na ceny pohonných hmôt na Slovensku. Oblasť je kľúčovým bodom globálneho trhu s ropou a jej nestabilita môže vždy zásadne ovplyvniť to, koľko zaplatíme za benzín či naftu. Situácia, napriek obavám, vyzerá zatiaľ stabilne, tvrdí analytik spoločnosti XTB Matej Bajzík.
Drastický rast cien palív zatiaľ nehrozí
Podľa analytika aktuálna eskalácia napätia ešte nespôsobila významné zdražovanie pohonných látok na slovenských čerpacích staniciach. Napriek tomu, že konflikty vo významných ropných regiónoch môžu rozkolísať svetové ceny ropy, v najbližšom období na Slovensku zrejme nenastane nijaký dramatický cenový nárast benzínu alebo nafty. Skôr môžeme očakávať iba miernu úpravu cien, rádovo v jednotkách centov za liter.
Za zmienku stojí aj fakt, že súčasné ceny pohonných hmôt sú stále približne o 20 percent nižšie, než boli pred tromi rokmi. Táto skutočnosť ukazuje, že motoristi majú v súčasnosti stále lepšie podmienky v porovnaní s predchádzajúcimi obdobiami, a malý cenový nárast preto nemusia pocítiť ako významnú finančnú záťaž.

Zároveň však treba brať do úvahy, že ropný trh už reagoval na súčasné udalosti v regióne. Po izraelskom útoku na iránske zariadenia cena ropy Brent nakrátko vystrelila až o 18 percent hore, no neskôr uzavrela obchodovanie so zvýšením približne 7 percent, čo predstavuje výslednú cenu 74,23 dolára za barel.
Hormuzský prieliv ako najväčšia hrozba zdraženia
Stále najzávažnejším rizikom pre stabilitu medzinárodného trhu s ropou je strategicky dôležitý Hormuzský prieliv medzi Perzským zálivom a Ománskym zálivom. Tadiaľto prechádza takmer 20 percent svetových dodávok ropy. Ak by Irán v odpovedi na izraelský útok zablokoval túto dôležitú lodnú trasu, ceny ropy by mohli zaznamenať dramatický vzostup.
Podľa trhových analýz by vážnejšie poškodenie iránskych produkčných kapacít, alebo prípadná eskalácia z toho vyplývajúca, mohli poslať cenu ropy Brent do rozmedzia 80 až 100 dolárov za barel. Takáto rastúca cenová hladina by následne mohla spustiť protiopatrenia veľkých producentov, ktorí by mali záujem zmierniť situáciu zvýšenou ťažbou.
Napriek neistote, ktorá v súvislosti s Blízkym východom existuje, analytici sa zhodujú, že pravdepodobnosť dramatického rastu cien na pumpách na Slovensku v dohľadnom čase zostáva relatívne nízka. Trhové mechanizmy zatiaľ udržujú situáciu pod kontrolou.
Legislatíva EÚ výrazne ovplyvní ceny palív už od roku 2027
Okrem geopolitických nepokojov však čaká motoristov podstatné zdražovanie v režii Európskej únie a jej plánovanej úpravy cenových mechanizmov po roku 2027. Brusel v tomto roku plánuje zaviesť nový emisný systém ETS II, ktorý povinne zahrnie náklady na emisie oxidu uhličitého súvisiace s využívaním fosílnych palív v doprave a domácnostiach.
Nová legislatíva v praxi znamená, že dodávatelia palív budú musieť od roku 2027 kupovať emisné povolenky za každú tonu oxidu uhličitého, ktorú spôsobujú benzín a nafta. Tieto výdavky pritom nevyhnutne premietnu do cien pre koncových spotrebiteľov. Pri plánovanej cene povolenky vo výške približne 200 eur za tonu CO₂ by mohlo dôjsť k rastu cien pohonných látok až o 60 centov za každý liter.
V praxi tak pri súčasných cenách benzínu okolo 1,50 eura za liter môže jeho cena následne vzrásť až na približne 2,10 eura za liter. Odborníci zo štúdií európskych výskumných inštitútov uvádzajú, že takéto zdražovanie je realistické a cenové výkyvy môžu byť ešte výraznejšie vzhľadom na odhadované kolísanie ceny povoleniek medzi 100 až 300 eur za tonu CO₂ v horizonte do roku 2030.
Krátkodobý výhľad teda vyzerá priaznivo, dlhodobo však existuje množstvo vonkajších faktorov, od geopolitiky až po legislatívu, ktoré môžu ceny výrazne ovplyvniť. Slovenskí motoristi by sa mali preto pripraviť na možnosť budúceho zdražovania, hoci momentálne môžu tankovať bez obáv z nepríjemného cenového šoku.