Znižovanie globálnych cien ropy a stabilita na trhu môžu byť dobrou správou pre slovenských motoristov. Napriek tradičnému nárastu dopytu na začiatku letnej motoristickej sezóny zostanú ceny benzínu a nafty podľa analytikov stabilné. Zvýšenie globálnych zásob ropy v posledných mesiacoch výrazne znižuje riziko náhleho zdraženia pohonných hmôt. Experti predpokladajú, že toto leto by mohlo byť z hľadiska cien tankovania najvýhodnejšie za posledné roky.
Ceny ropy stabilné, no riziká pretrvávajú
Podľa Jiřího Tylečka, hlavného analytika pre finančné trhy zo spoločnosti XTB, ropa v súčasnosti nemá jednoznačný cenový trend. Hoci v posledných týždňoch došlo k miernym pohybom hodnôt, ropa sa stále obchoduje približne v rovnakých cenových reláciách ako počas posledných dvoch mesiacov. Veľkoobchodné ceny pohonných látok zostávajú na nižších úrovniach, čo naznačuje stabilné ceny aj na čerpacích staniciach.
Napriek momentálnej cenovej stabilite existujú faktory, ktoré by mohli v budúcnosti trh výrazne ovplyvniť. Jedným z hlavných rizík je súčasná geopolitická situácia. Napätie medzi Ukrajinou a Ruskom nedávno prudko vzrástlo po ukrajinskom útoku na ruské strategické bombardéry a narastajúcej neistote v regióne. Spojené štáty zároveň zvažujú zaviesť nové sankcie, vrátane bezprecedentného 500-percentného cla, voči krajinám, ktoré budú pokračovať v dovoze ropy z Ruska. Tento návrh získava výraznú podporu v americkom Senáte a podľa analytikov predstavuje vážne riziko aj pre európske krajiny, ktoré sú na dovoz ruských energií stále čiastočne odkázané.
Situácia komplikuje aj pozícia ropného kartelu OPEC, ktorého vedúca krajina Saudská Arábia čelí problémom pri snahe udržať svoj podiel na svetovom trhu. Kartel je nútený tolerovať relatívne nízke ceny ropy a zároveň riešiť disciplinárne opatrenia proti členom, ktorí pravidelne prekračujú stanovené produkčné kvóty, ako sú Irak či Kazachstan.
USA a Ukrajina podpisujú historickú dohodu o ťažbe strategických surovín
V čase rastúceho napätia medzi Západom a Ruskom podpísali začiatkom mája USA a Ukrajina významnú dohodu o vytvorení spoločného investičného fondu, ktorý sa zameria na ťažbu vzácnych strategických surovín priamo na ukrajinskom území. Zisky z týchto aktivít si budú deliť rovnomerne obe krajiny a následne investovať do ďalšieho rozvoja ťažby či infraštruktúry. Podľa vojenských a geopolitických expertov ide o krok s výrazným geopolitickým významom, ktorý má zosilniť dlhodobú prítomnosť USA v regióne východnej Európy.
Tieto správy prichádzajú zároveň s debatou o rasenom návrhu Európskej komisie, ktorá plánuje úplne zakázať dovoz ruského plynu do členských štátov EÚ od roku 2027. Tento radikálny krok EÚ by ukončil posledné zvyšky energetickej závislosti na Rusku. Maďarsko však razantne odmieta tento krok, pričom premiér Viktor Orbán upozorňuje, že takéto opatrenie by mohlo vážne zasiahnuť ekonomiku krajiny a každoročne zvýšiť náklady Maďarska na energie až o 2 miliardy eur.
Napriek odmietavému postoju niektorých členských štátov ide Brusel za svojím cieľom pokračovať vo znižovaní energetickej závislosti od Ruska, čo by zároveň ekonomicky oslabilo Moskvu v súvislosti s vojnou na Ukrajine. Tento proces však bude pre mnohé európske krajiny znamenať nielen významné technologické a logistické výzvy, ale aj výrazný rast životných nákladov pre bežných obyvateľov.
Ceny pohonných hmôt môžu výrazne vzrásť, príčinou nové emisné povolenky EÚ
Kým súčasné ceny ropy predznamenávajú optimistické leto pre motoristov, dlhodobý výhľad pre palivový trh už vyzerá menej priaznivo. Európska únia totiž plánuje od roku 2027 zaviesť pre benzín a naftu nový systém obchodovania s emisnými povolenkami ETS II. Tento systém donúti dodávateľov nakupovať povolenky za každú tonu oxidu uhličitého vyprodukovanú palivami, ktoré predávajú zákazníkom na čerpacích staniciach.
Pre motoristov budú mať tieto nové pravidlá značné finančné dopady. Cenový odhad na emisnú povolenku je približne 200 eur za tonu emisií CO2, čo by pri premietnutí týchto nákladov do cien mohlo znamenať zdraženie pohonných hmôt približne o 60 centov na liter. Odborné predikcie hovoria, že ak by bola súčasná cena benzínu približne 1,50 eura za liter, po zavedení systému ETS II by mohla vzrásť až na úroveň 2,10 eura.
Cena emisných povoleniek sa však podľa európskych výskumných inštitúcií môže v budúcnosti pohybovať ešte agresívnejšie, medzi 100 až 300 eur za tonu emisií, čo vytvára možnosť ďalšieho ešte výraznejšieho rastu cien benzínu a nafty po roku 2027. Odborníci upozorňujú, že tieto nové podmienky na trhu palív môžu spôsobiť vážne ekonomické dopady na motoristov a budú mať výrazný vplyv na celkové životné náklady v EÚ.