Slovenský bankový sektor prechádza v posledných rokoch výraznými zmenami, ktoré ovplyvňujú nielen počet pobočiek a zamestnancov, ale aj samotné fungovanie bánk. Digitalizácia a tlak na efektivitu zasahujú všetky aspekty ich fungovania, pričom výrazná transformácia mení zaužívané zvyky klientov. Kamenné pobočky strácajú význam a hotovostné služby sa postupne vytrácajú z každodenného používania. Správa hotovosti totiž prináša bankám vysoké náklady, ktoré nekorešpondujú s modernými technologickými trendmi.
Menej zamestnancov, menej pobočiek
V priebehu piatich rokov sa zamestnanosť v slovenskom bankovom sektore citeľne znížila. V roku 2018 pracovalo v bankách o 2 000 ľudí viac ako dnes. Najvýraznejšou zmenou prešla Slovenská sporiteľňa, ktorá zredukovala počet zamestnancov o viac ako 600, pričom v minulom roku zatvorila približne 30 pobočiek. Podobný trend je badateľný aj v rámci celej Európy, kde banky prechádzajú optimalizáciou ako reakciou na meniace sa potreby zákazníkov.
Medzi ďalšie slovenské banky, ktoré redukovali počty pracovníkov, patrí VÚB banka, ktorá počas siedmich rokov znížila počet zamestnancov o približne 480 ľudí, pričom zatvorila len dve pobočky. ČSOB po zlúčení s OTP bankou znížila aktívne prevádzky o tri a aktuálne disponuje 107 pobočkami.

Napriek redukciám sú však na trhu aj výnimky. Tatra banka za posledných šesť rokov svoj tím naopak rozšírila, hoci tiež zatvorila dve pobočky. Stabilný počet prevádzok si udržiava Prime banka na úrovni 111. Kombinácia 365.banky a Poštovej banky zas zredukovala pracovné miesta o 274 zamestnancov a prevádzkuje dokopy 54 pobočiek.
Digitalizácia mení fungovanie bánk
Moderné technológie smerujú banky k presunu služieb do digitálneho prostredia. Kým pred rokmi kamenné pobočky slúžili na každodenné finančné operácie, dnes majú iný charakter. Bežné úkony, ako sú vklady či platby, sú prostredníctvom mobilných aplikácií rýchlejšie a lacnejšie. Pobočky tak čoraz viac fungujú ako miesta na poskytovanie špecializovaných služieb, ako sú hypotéky či investičné poradenstvo.
Zmeny poháňa aj meniace sa správanie klientov, ktorí preferujú pohodlie digitálnych riešení. Tento posun umožňuje bankám znižovať prevádzkové náklady a tým zlepšovať ekonomickú efektivitu. Automatizácia však neznamená absolútny zánik pracovných miest, hoci zmeny už zasiahli niektoré zákaznícke centrá a centrálne oddelenia.
Zisky rastú, ale výzvy pretrvávajú
Napriek škrtom a optimalizáciám bankový sektor na Slovensku zaznamenal nárast v poskytovaní úverov. Za prvý polrok 2025 stúpol počet nových hypoték o 76 percent, kým podnikové úvery vzrástli o 45 percent. Čistý zisk bánk po zdanení dosiahol 574 miliónov eur, čo predstavuje medziročný nárast o 4,9 percenta.
Na druhej strane, zisk pred zdanením poklesol o 1,6 percenta, pričom prevádzkové náklady a tvorba rezerv naďalej rastú. Slovenský bankový sektor ostáva jedným z menej profitabilných v rámci Európskej únie. Do budúcna sa preto očakáva ďalší rozvoj digitálnych služieb a automatizácie, ktoré môžu zvýšiť konkurencieschopnosť a efektivitu sektora.