Európsky automobilový priemysel čelí závažnej kríze. Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) varuje, že už v najbližších dňoch hrozí zastavenie výroby áut kvôli kritickému nedostatku základných mikročipov. Tento problém vznikol po zablokovaní exportu komponentov od čínskej spoločnosti Nexperia v dôsledku politickej roztržky, ktorá otriasla globálnym dodávateľským reťazcom.
Čipy ako kľúčová surovina
Moderné vozidlá sú neoddeliteľne spojené s použitím mikročipov, ktoré umožňujú funkčnosť ich riadiacich jednotiek a elektrických systémov. Hoci sa môžu zdať jednoduché, tieto súčiastky sú nevyhnutnosťou a ich nedostatok má okamžitý dopad na výrobcov po celom svete. Blokáda vývozu zo strany Nexpenie spôsobila, že európske automobilky sú nútené čerpať rezervy, ktoré sa však podľa ACEA rýchlo míňajú.
Prieskum medzi členmi asociácie ukázal, že niektoré automobilky očakávajú zastavenie montážnych liniek už v najbližších dňoch. Aj keď na trhu existujú alternatívni dodávatelia mikročipov, rozšírenie ich kapacít si vyžiada niekoľko mesiacov. Automobilový priemysel však nedisponuje týmto časovým priestorom, čo situáciu robí ešte naliehavejšou.

Ohrozenie európskeho hospodárstva
Podľa ACEA je dopad takejto krízy potenciálne zdrvujúci. Ak dôjde k zastaveniu finalizácie výroby vozidiel v európskych závodoch, spustí sa dominový efekt, ktorý ochromí celý dodávateľský reťazec. Tento problém by bol obzvlášť vážny pre Slovensko, ktoré je najväčším výrobcom automobilov na obyvateľa na svete.
Všetky štyri hlavné automobilky na Slovensku—Volkswagen v Bratislave, Stellantis v Trnave, Kia v Žiline a Jaguar Land Rover v Nitre—sú hlboko prepojené s globálnym dodávateľským reťazcom. Ak by v zahraničí došlo k zastaveniu výroby, slovenskí dodávatelia, ktorí poskytujú komponenty na tieto trhy, by stratili odbyt. Slovenská ekonomika by tak čelila nielen hrozbe veľkého ohrozenia pracovných miest, ale aj zníženiu príjmov domácností a výraznému výpadku štátnych daňových príjmov.
Hľadanie riešenia
ACEA apeluje na diplomatické riešenie vzniknutej situácie. Vedenie asociácie zdôrazňuje, že intenzívne rokovania stále prebiehajú, no reálne dopady výpadku čipov sú už cítiť. Situácia si podľa organizácie vyžaduje naliehavé kroky zo strany medzinárodných politických špičiek, aby sa predišlo ekonomickej paralýze nielen v Európe, ale aj na Slovensku.
Ak nedôjde k urýchlenému riešeniu, kríza spôsobí predĺženie čakacích lehôt na nové vozidlá a zvýšenie cien. Súčasne naruší hospodársku stabilitu regiónov závislých od automobilového priemyslu. Slovensko by ako jeden z hlavných hráčov v tejto oblasti pocítilo enormný tlak, ktorý by mal následky na všetkých úrovniach ekonomického reťazca.