Americké clá majú nepriaznivý dopad na európsky automobilový priemysel, pričom ich efekt sa začína prejavovať aj u výrobcov pôsobiacich na Slovensku. Významní hráči, ako Volkswagen a Stellantis, už hlásia prvé finančné straty, hoci slovenské závody zatiaľ ostávajú neovplyvnené. Situácia však zostáva neistá a možné sú aj širšie následky.
Prudké zvýšenie ciel ohrozuje ziskovosť
Administratíva Donalda Trumpa uvalila zvyšujúce sa clá na importované automobily, pričom aktuálna sadzba dosahuje 27 percent. Od augusta má stúpnuť až na 57 percent, čo spôsobí výrazný nárast cien automobilov na americkom trhu. Uvažuje sa tiež o zavedení 30-percentného cla na všetky tovary dovezené do USA, čo môže mať ďalekosiahle ekonomické následky.
Priemerná cena automobilu, ktorá momentálne predstavuje okolo 50-tisíc dolárov, by sa v dôsledku ciel mohla zvýšiť o ďalších 28-tisíc dolárov. Tento nárast spôsobí nižší záujem zákazníkov o dovoz aut zo zahraničia a priamo zníži dopyt po luxusnejších modeloch vyrábaných v Európskej únii. Analytici predpovedajú, že slovenský automobilový sektor môže pocítiť pokles produkcie, hoci cenová citlivosť na drahšie modely je podľa niektorých výskumov nižšia.

Straty výrobcov dosahujú stámilióny eur
Koncern Stellantis, ktorý na Slovensku prevádzkuje závod pri Trnave, už zaznamenal stratu 300 miliónov eur. Na americký trh síce nevyváža, keďže 80 percent produkcie smeruje na západoeurópske trhy, no celkové dôsledky amerických ciel na globálnu ziskovosť ovplyvňujú aj jeho finančnú situáciu. Volkswagen uvádza straty vo výške až 1,3 miliardy eur. Výrobca zároveň pripúšťa, že presné dôsledky bude potrebné detailne vyhodnotiť po ukončení prebiehajúcich rokovaní s americkou administratívou.
Situáciu komplikuje fakt, že clá znižujú konkurencieschopnosť európskych výrobcov na jednom z najväčších automobilových trhov na svete. Prvé finančné dôsledky sú viditeľné už teraz, ale škody by mohli prekročiť hranicu dvoch miliárd eur. Slovenské závody sú momentálne v relatívne bezpečnej pozícii, keďže priamo na americký trh nevyvážajú, ale v prípade zníženia globálnej produkcie by sa mohli ocitnúť pod tlakom.
Možné riešenia zatiaľ bez výsledku
Európska únia a Spojené štáty pokračujú v rokovaniach o možnom znížení ciel. Navrhuje sa kompromisná sadzba na úrovni 15 percent, no výsledok zostáva neistý. Neúspech by mohol viesť k odvetným opatreniam zo strany Únie, vrátane zavedenia rovnakého 30-percentného cla na americké tovary. Aj napriek ekonomickému napätiu slovenská vláda uistila, že v prípade výpadkov produkcie je pripravená podporiť zamestnancov prostredníctvom kurzarbeitu, čo by zabezpečilo finančné záchranné siete pri skrátení pracovného času.
Zatiaľ čo výrobné obmedzenia na Slovensku nie sú plánované, vyhliadky na stabilitu závisia od ďalšieho vývoja transatlantických vzťahov a schopnosti EÚ vyrokovať priaznivejšie podmienky. Zúčastnené strany si však uvedomujú, že prípadné pretrvávanie alebo eskalácia ciel môže ohroziť konkurencieschopnosť celého európskeho automobilového priemyslu.